-
„Nie można być wolnym, jeśli nie jest się samodzielnym. Zatem, aby dziecko zdobyło niezależność, jego aktywne oznaki wolności osobistej muszą być akceptowane od najwcześniejszego dzieciństwa.”
Maria Montessori „Odkrycie dziecka”.
W naszym przedszkolu samodzielność jest działaniem celowym, która jest przez nas szczególnie zaopiekowana. Przejawia się w codziennych czynnościach tj. jedzenie, ubieranie, higiena osobista, jak również poprzez pracę otwartą.
Celem pracy otwartej jest większa swoboda działania w podejmowaniu decyzji oraz zbieraniu doświadczeń przez dzieci, w każdym wieku i z różnymi możliwościami. Prawo dzieci do decydowania o sobie oraz współdziałania są szanowane i zagwarantowane. Przejawia się to w następujących obszarach:
Samodzielność: służy do zdobywania nowych doświadczeń, które prowadzą do swobodnego rozwoju i społecznej odpowiedzialności.
Odpowiedzialność: dzieci uczą się odpowiedzialności dzięki jasnym zasadom pracy, które wyznaczają granice dzieciom jak i dorosłym.
Przestrzeń: elastyczna organizacja przestrzeni pozwala na różnorodne kształtowanie ram, w jakich się pracuje. Daje ona dzieciom możliwość decydowania, uwzględniają ich różne potrzeby.
Postawa nauczyciela: nauczyciel jest skupiony na potrzebach dzieci, dzięki temu kształcenie przebiega efektywniej. Dzieci podążają za własnymi pytaniami i zyskują większą wiarę w siebie i własne możliwości.