-
mgr Katarzyna Miałkowska
Opieką logopedyczną objęte zostały w przedszkolu dzieci 5 i 6 -letnie. Ćwiczenia prowadzone są indywidualnie. Ćwiczenia mają na celu korygowanie oraz doskonalenie mowy dziecka. We wrześniu przeprowadzone zostaje badanie artykulacji, słuchu fonetycznego, rozumienia mowy, sprawności narządów artykulacyjnych i na jego podstawie określony zostaje rodzaj zaburzenia. Następnie prowadzone są ćwiczenia przygotowawcze, np. ćwiczenia oddechowe, usprawniające narządy mowy (język, wargi). Właściwa terapia logopedyczna rozpoczyna się od wywołania w izolacji prawidłowej artykulacji głoski i jej utrwalenia w sylabach, wyrazach w nagłosie, śródgłosie, wygłosie oraz w parach wyrazów, zdaniach, wierszykach. Głównym celem tych ćwiczeń jest uzyskanie poprawnej artykulacji głoski w mowie kontrolowanej. Kolejnym etapem jest automatyzacja wywołanego dźwięku, to znaczy realizowanie prawidłowej głoski w mowie spontanicznej przez wypracowanie umiejętności autokontroli i autokorekcji. Najczęściej spotykane wady to: sygmatyzm -nieprawidłowa realizacja głosek palatalnych: ś, ź, ć, dź; zębowych: s, z, c, dz; dziąsłowych: sz, ż, cz, dż, oraz rotacyzm -nieprawidłowa wymowa głoski r. Wczesne rozpoznanie zaburzenia i praca nad jego usunięciem mogą usunąć trudności w nauce szkolnej.
Harmonogram zajęć:Poniedziałek – 08:00-11:00Wtorek – 14:00-17:00Czwartek – 08:00-10:00Rady logopedy
Drodzy Rodzice
W trosce o prawidłowy rozwój mowy waszego dziecka, warto zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych rzeczy:
- Czy Twoje dziecko oddycha przez nos, kiedy śpi (minimalnie uchylone usta, świadczą o nieprawidłowym oddechu)
- Czy Twoje dziecko, kiedy nie mówi, ma domknięte bez wysiłkowo wargi i oddycha przez nos?
- Czy Twoje dziecko prawidłowo żuje pokarmy? Spożywa też te twarde? Następnie gryzie z zamkniętą buzią?
- Czy Twoje dziecko często ma infekcje górnych dróg oddechowych lub alergie?
- Czy Twoje dziecko jest napięte? Gryzie przedmioty? Ma problemy z trudnymi emocjami?
- Czy Twoje dziecko potrafi odpocząć?
- Czy Twoje dziecko potrafi skupić się?
Prawidłowa mowa, to szczyt, do którego zmierzamy. Żeby w tę podróż wyruszyć musimy mieć ze sobą odpowiedni ekwipunek i strój. Są nimi prawidłowy oddech, uważność, rozluźnione ciało, prawidłowa praca języka i warg. Tylko mając ze sobą te wszystkie potrzebne rzeczy możemy zdobyć szczyt w pełni bezpiecznie. Po drodze czekają nas wyzwania, gdzie każda umiejętność będzie wystawiana na próbę. Dlatego, drogi Rodzicu, pomóż swojemu dziecku spakować plecak prawidłowych funkcji.
Przede wszystkim zwracaj uwagę jak oddycha Twoje dziecko i przypominaj, że kiedy nie mówi, buzia jest zamknięta, a oddycha nos.
Przypominaj dziecku, że język mieszka na podniebieniu, za górnymi zębami i jest tam zawsze, kiedy nie mówimy.
Spożywanie wspólnych posiłków, to dobry czas, żeby zwróci uwagę na zamkniętą buzię. Przecież gdy idziemy w góry z otwartą buzią, to mogą wlecieć do niej różne owady. Trenujmy więc, zamknięte usta. Dla podróżników ważny jest odpoczynek- porozmawiajcie o formach, w jakich Twoje dziecko naprawdę czuje że odpoczywa. Być może jest to wspólny spacer w poszukiwaniu skarbów, albo przejażdżka rowerem?
Pamiętaj że jesteś wzorem dla swojego dziecka i możesz stać się dla Niego Przewodnikiem w tej wyprawie po prawidłowe funkcje aparatu artykulacyjnego. Pokazuj swojemu małemu zdobywcy szczytów, że też oddychasz przez nos i trenujesz uważność. Możecie razem pokroić warzywa skupiając się tylko na tym, lub niespiesznie obserwować ślimaka pełzającego po liściach. A przed snem, może spędzicie trochę czasu razem masując swoje twarze, barki, robiąc galaretkę z ciał, żeby pozbyć się wszystkich napięć, które w ciągu dnia doświadczyło ciało.
Poniżej znajdziecie kilka ćwiczeń, które będą Was wspierać w procesie wejścia na szczyt. Dopiero tam rozpoczniemy drogę do prawidłowej artykulacji. Najpierw zadziałajmy wspólnie, by mieć odpowiednie wyposażenie.
Życzę Wam uważnego i dobrego wspólnego czasu i zachęcam do uważnych bosych spacerów, które też wspierają nas w tym procesie. Niezależnie od pory roku, zerknięcie naszych bosych stóp z trawą, piaskiem, itp, wspiera nas w prawidłowych funkcjach oddechowych, artykulacyjnych i uważnościowych, a także wspiera odporność.
Powodzenia
Katarzyna Miałkowska
Fragmenty z książki teatralno – logopedycznej „SzySzolandia (projekt „Z Miłości do Mówienia”), współautorka Katarzyna Miałkowska:
SzySzolandia ćwiczenia – plik PDF
Karty – programu Akademii Oddechu: „Uważne Ogrody Akademii Oddechu” dla dzieci, nastolatków i osób dorosłych, którego współautorką jest między innymi Katarzyna Miałkowska:
Wzrastam z oddechem – plik PDF
Wzrastam z oddechem 2 – plik PDF
Fragmenty z Poradnika „Strefa Logopedy” wydanie nr 30 z września 2021 – współautorką wydania jest mgr Katarzyna Miałkowska:
Strefa Logopdy_Nr30_fagmenty – plik PDF