Program adaptacyjny

  • CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE BY POMÓC DZIECKU W ADAPTACJI ?


    1. Ważna jest wspierająca i zdecydowana postawa rodziców i innych znaczących opiekunów ze środowiska dziecka.

    2Warto rozwijać samodzielność dziecka:

    • ćwiczyć umiejętność jedzenia łyżką i widelcem, korzystania z toalety, mycia rąk, ubierania się
    • ćwiczyć umiejętność rozumienia – pytać, opowiadać, czytać książeczki
    • przyzwyczajać stopniowo do rozstania (pozostawiać pod opieką osoby, którą dziecko zna i lubi oraz wydłużać stopniowo czas rozłąki)


    3. Budować przyjazny obraz przedszkola.
    Przedstawiać przedszkole jako atrakcyjne miejsce, pełne zabawek i kolegów, a pójście do przedszkola, jako awans społeczny – „jesteś duży, radzisz sobie”

    4. Budować realny obraz przedszkola.
    Dziecko musi wiedzieć, że w przedszkolu zostanie samo, że mogą tam być różne zwyczaje – inne niż w domu, że np. jest zwyczaj spania po obiedzie

    5. Wprowadzać dziecko w świat przedszkolny:

    • pokazać dziecku budynek przedszkola, otoczenie, drogę do przedszkola
    • poznać z wychowawczynią
    • przyjść na dzień otwarty, spotkania adaptacyjne, do ogrodu przedszkolnego
    • w pierwszych dniach przedszkola odbierać dziecko szybciej i stopniowo wydłużać czas jego pobytu
    • świętować z rodziną pójście dziecka do przedszkola


    6. Dać dziecku ulubioną przytulankę, która dla niego symbolizuje dom i zapewnia poczucie bezpieczeństwa,

    7. Rozmawiać o przedszkolu,
    Ważne jest, odpowiadać sto razy na pytania dziecka, rozmawiać nie tylko o miłych rzeczach (np. zabawkach), ale też o tym, co budzi ich niepokój (np. samodzielne ubieranie, leżakowanie, bycie bez rodziców). Okazywać zainteresowanie tym, co robi w przedszkolu – pytać konkretnie z kim się bawiło, co jadło, jak ma na imię pani, co mu się podoba, co nie

    8. Nie ignorować i lekceważyć uczuć dziecka
    , nie porównywać z innymi dziećmi – każde dziecko ma swój indywidualny rytm adaptacji.

    9. Współpracować z nauczycielką oraz Jej zaufać.